1)
RANCANGAN MENGAJAR (BERPUSATKAN GURU)
Sekolah
:
Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah
Subjek :
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh :
30/4/2013 Tingkatan : 4 Cemerlang
Masa : 9.00 pagi – 9.40 pagi Kehadirian : /25
Orang
Topik
: Asas Lukisan Kejuruteraan
Objektif
Pembelajaran :
a)
Pelajar dapat membina garisan serenjang dan pembahagi dua serenjang.
b)
Pelajar dapat membina bentuk geometri mudah dengan pelbagai
kaedah yang sesuai.
c)
Pelajar dapat menyenaraikan dan melukis sudut 600, 300 900.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a) Pelajar telah dapat
mengenalpasti peralatan lukisan kejuruteraan dan mengetahui cara menggunakannya.
b) Pelajar dapat membina jenis –
jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri – ciri yang piawai.
Bahan
Bantu Mengajar :
a)
Persembahan Power Point
b)
Lembaran Kerja
c)
Buku Teks
d)
Soalan Tugasan
e)
Kertas Latih Tubi
Langkah Pembelajaran
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minit
(
|
Uji minda
berkaitan lukisan kejuruteraan
|
i.
Guru bersoal jawab bersama
murid berkenaan kegunaan dan kepentingan lukisan kejuruteraan.
ii.
Pelajar memikirkan jawapan dan
bergilir-gilir mengutarakan jawapan masing masing.
iii.
Guru menyatakan tajuk yang
akan diajar pada hari berkenaan. |
BBM :
Slaid
Power Point.
KBKK :
Menjana
idea
Nilai :
Pemerhatian
|
Langkah 1
15 minit
(9.05-9.20)
|
Membina
garisan
selari, tegak, membahagi dua garisan. |
i. Guru mengagihkan kertas soalan
yang berkaitan dengan topik sebelumnya
ii. Belajar menjawab soalan dengan
memahaman masing-masing selama.
iii. Guru memungut kertas soalan
dan membahagikan kepada individu lain untuk disemak.
iv. Pelajar menyemak berdasarkan
jawapan di skrin dan memungut kembali.
v. Guru menayangkan apa yang
akan dipelajari pada hari tersebut.
vi. Pelajar memerhatikan langkah
kerja dan teknik untuk melukis. |
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Model
sebenar
Nilai :
Rasional,
kontekstual
experiencing,
responding
|
Langkah 2
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
Membahagi
dua sudut,
membahagi dua sudut yang terbentuk, membina sudut 600, 300 900. |
i. Guru menayangkan gambar dan
langkah kerja berkenaan sudut
ii. Pelajar bersama sama melukis
berpandukan langkah-langkah yang diajar guru |
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Lukisan
sebenar
Nilai :
Bekerjasama,
kontekstual,
experiencing, applying.
|
Penutup
5 minutes
(9:40 – 9:45)
|
Menguji
hasil
pembelajaran. |
i. Guru meminta wakil pelajar
menerangkan tugasan mengikut kumpulan dan diperhatikan oleh pelajar lain
ii. Guru membuat kesimpulan
pelajar telah memahami isi kndungan topik yang diajar.
iii. Guru memberikan tugasan
mengikut tahap kecerdasan pelajar. |
Kaedah/Teknik
:
Ujian
Nilai :
Kerjasama
kontekstual
transfering dan
cooperating |
Refleksi :
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
VIDEO
1) Pembahagi dua sama serenjang
2) Membina sudut 60 darjah
3) Membina sudut 30 darjah
4)Membina sudut 90 darjah
5) Membina sudut 120 darjah
0 comments:
Post a Comment