side


1)        RANCANGAN MENGAJAR (BERPUSATKAN GURU)

Sekolah : Sekolah Menengah Teknik  Tanah Merah 
Subjek   : Lukisan Kejuruteraan
Tarikh   : 30/4/2013                                              Tingkatan   : 4 Cemerlang
Masa      :  9.00 pagi – 9.40 pagi                           Kehadirian :   /25 Orang
Topik     : Asas Lukisan Kejuruteraan

Objektif Pembelajaran :
a)      Pelajar dapat membina garisan serenjang  dan pembahagi dua serenjang.
b)      Pelajar dapat membina bentuk geometri mudah dengan pelbagai kaedah yang sesuai.
c)      Pelajar dapat menyenaraikan dan melukis sudut 600,  300  900.

Pengetahuan Sedia Ada :
  a)  Pelajar telah dapat mengenalpasti peralatan lukisan kejuruteraan dan mengetahui cara        menggunakannya.  
 b)    Pelajar dapat membina jenis – jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri – ciri yang piawai.

Bahan Bantu Mengajar :
a)      Persembahan Power Point
b)      Lembaran Kerja
c)      Buku Teks
d)     Soalan Tugasan
e)      Kertas Latih Tubi

Langkah Pembelajaran       


Langkah
Kandungan
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan Murid)
Bahan / Nota
Set Induksi

5 minit

(9:00 – 9:05)


Uji minda berkaitan lukisan kejuruteraan
 i.      Guru bersoal jawab bersama    
     murid berkenaan kegunaan dan    
     kepentingan lukisan kejuruteraan.
 ii.    Pelajar memikirkan jawapan dan 
     bergilir-gilir mengutarakan  
     jawapan masing masing.
 iii.  Guru menyatakan tajuk yang  
     akan  
     diajar pada hari berkenaan.
 BBM :
 Slaid Power Point.

 KBKK :
 Menjana idea

 Nilai :
 Pemerhatian
Langkah 1

15 minit

(9.05-9.20)


 Membina garisan   
 selari, tegak,  
 membahagi dua  
 garisan.
i.      Guru mengagihkan kertas soalan  
     yang berkaitan dengan topik  
     sebelumnya
 ii.    Belajar menjawab soalan dengan  
     memahaman masing-masing  
     selama.
 iii.  Guru memungut kertas soalan  
     dan membahagikan kepada 
     individu lain untuk disemak.
 iv.  Pelajar menyemak berdasarkan  
     jawapan di skrin dan memungut  
     kembali.
 v.    Guru menayangkan apa yang  
     akan dipelajari pada hari tersebut.
 vi.  Pelajar memerhatikan langkah   
     kerja dan teknik untuk melukis.

 Kaedah/Teknik :
 Penerangan

 BBM :
 Model sebenar

 Nilai :
 Rasional,
 kontekstual
 experiencing, responding
Langkah 2

15 minit

(9:10 – 9:25)
 Membahagi dua sudut,   
 membahagi dua sudut  
 yang terbentuk,  
 membina sudut 600,   
 300 900.
 i.    Guru menayangkan gambar dan 
     langkah kerja berkenaan sudut
 ii.  Pelajar bersama sama melukis    
     berpandukan langkah-langkah
     yang diajar guru

 Kaedah/Teknik :
 Penerangan

 BBM :
 Lukisan sebenar

 Nilai :
 Bekerjasama,
 kontekstual,
 experiencing, applying.

Penutup
5 minutes
(9:40 – 9:45)
 Menguji hasil 
 pembelajaran.
 i.     Guru meminta wakil pelajar  
     menerangkan tugasan mengikut  
     kumpulan dan diperhatikan oleh 
     pelajar lain
 ii.    Guru membuat kesimpulan  
     pelajar telah memahami isi  
     kndungan topik yang diajar.
 iii.  Guru memberikan tugasan 
     mengikut tahap kecerdasan  
     pelajar.
 Kaedah/Teknik :
 Ujian

 Nilai :
 Kerjasama
 kontekstual
 transfering dan  
 cooperating
     


Refleksi :

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

VIDEO

1) Pembahagi dua sama serenjang


                                         



2) Membina sudut 60 darjah

  



3) Membina sudut 30 darjah




4)Membina sudut 90 darjah





5) Membina sudut 120 darjah

















0 comments:

Post a Comment