1. RANCANGAN MENGAJAR
(BERPUSATKAN GURU)
Sekolah
:
Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah
Subjek :
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh :
30/4/2013
Tingkatan : 4 Cemerlang
Tingkatan : 4 Cemerlang
Masa : 9.00 pagi – 9.40 pagi
Kehadirian : /25 Orang
Kehadirian : /25 Orang
Topik
: Asas Lukisan Kejuruteraan
Objektif
Pembelajaran :
a)
Pelajar dapat membina garisan serenjang dan pembahagi dua serenjang.
b)
Pelajar dapat membina bentuk geometri mudah dengan pelbagai
kaedah yang sesuai.
c)
Pelajar dapat menyenaraikan dan melukis sudut 600, 300 900.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a) Pelajar telah dapat
mengenalpasti peralatan lukisan kejuruteraan dan mengetahui cara
menggunakannya.
b) Pelajar dapat membina jenis – jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri – ciri yang
b) Pelajar dapat membina jenis – jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri – ciri yang
piawai.
Bahan
Bantu Mengajar : Alat Bantu Mengajar :
a) Persembahan
‘power point’. a) Projektor.
b) Lembaran
kerja. b) Jangka lukis.
c) Buku
teks. c) ‘Overhead’ projektor.
d) Kertas
ujian. d) Kertas A3.
e) Soalan
tugasan. e) Kertas latih tubi.
Langkah Pembelajaran :
Langkah Pembelajaran :
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru Dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minit
(
|
Uji minda
berkaitan
lukisan kejuruteraan |
i. Guru bersoal jawab bersama
murid berkenaan kegunaan dan kepentingan lukisan kejuruteraan.
ii.
Pelajar memikirkan jawapan
dan bergilir-gilir mengutarakan jawapan masing masing.
iii.
Guru menyatakan tajuk yang
akan diajar pada hari berkenaan. |
BBM:
Slaid
Power Point.
KBKK:
Menjana
idea
Nilai :
Pemerhatian
|
Langkah 1
15 minit
(9.05-9.20)
|
Membina
garisan
selari, tegak, membahagi dua garisan. |
i. Guru mengagihkan kertas soalan
yang berkaitan dengan topik sebelumnya
ii. Belajar menjawab soalan
dengan memahaman masing-masing selama.
iii. Guru memungut kertas soalan
dan membahagikan kepada individu lain untuk disemak.
iv. Pelajar menyemak berdasarkan
jawapan di skrin dan memungut kembali.
v. Guru menayangkan apa yang
akan dipelajari pada hari tersebut.
vi. Pelajar memerhatikan langkah
kerja dan teknik untuk melukis. |
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Model
sebenar
Nilai :
Rasional,
kontekstual
experiencing,
responding |
Langkah 2
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
Membahagi
dua
sudut, membahagi dua sudut yang terbentuk, membina sudut 600, 300 900. |
i. Guru menayangkan gambar dan
langkah kerja berkenaan sudut
ii. Pelajar bersama sama melukis
berpandukan langkah-langkah yang diajar guru. |
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Lukisan
sebenar
Nilai :
Bekerjasama,
kontekstual,
experiencing,
applying. |
Penutup
5 minutes
(9:40 – 9:45)
|
Menguji
hasil
pembelajaran. |
i. Guru meminta wakil pelajar
menerangkan tugasan mengikut kumpulan dan diperhatikan oleh pelajar lain
ii. Guru membuat kesimpulan
pelajar telah memahami isi kndungan topik yang diajar.
iii. Guru memberikan tugasan
mengikut tahap kecerdasan pelajar. |
Kaedah/Teknik
:
Ujian
Nilai :
Kerjasama
kontekstual
transfering dan
cooperating |
Refleksi
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
2. RANCANGAN MENGAJAR
(BERPUSATKAN MURID)
Sekolah
:
Sekolah Menengah Teknik Tanah Merah
Subjek :
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh :
16/4/2013
Tingkatan : 4 Cemerlang
Tingkatan : 4 Cemerlang
Masa : 9.00 pagi – 10.20 pagi
Kehadirian : /25 Orang
Kehadirian : /25 Orang
Topik
: Asas Lukisan Kejuruteraan
Objektif
pembelajaran :
a)
Pelajar dapat menyatakan garisan, membina dan membahagi sudut tertentu dengan
menggunakan alat – alat lukisan kejuruteraan.
b)
Pelajar dapat membina bentuk geometri mudah dengan pelbagai
kaedah yang sesuai.
c)
Pelajar dapat menyenaraikan sudut 600, 300 900.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a)
Pelajar telah dapat mengenalpasti peralatan lukisan
kejuruteraan dan mengetahui cara menggunakannya.
b)
Pelajar dapat membina jenis – jenis garisan dalam lukisan
kejuruteraan dengan ciri – ciri yang piawai.
Bahan
Bantu Mengajar Alat Bantu Mengajar :
a) Persembahan
‘powe r point’. a) Projektor.
b) Lembaran
kerja. b) Jangka lukis.
c) Buku
teks. c) ‘Overhead’ projektor.
d) Kertas
ujian. d) Kertas A3.
e) Soalan
tugasan. e) Kertas latih tubi.
Langkah Pembelajaran :
Langkah Pembelajaran :
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru Dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minit
(
|
Teka teki
berkaitan
pembelajaran |
i. Guru membuat kelas di
dewan besar serbaguna.
ii. Bermain teka teki untuk
menarik perhatian pelajar.
iii. Guru memgagihkan pelajar
kepada 4 kumpulan.
iv. Guru memberikan tugasan
berbeza mengikut sub topic pembelajaran.
v. Guru mengarahkan murid
bersama kumpulan masing- masing untuk menyiapkan tugasan yang diberi. |
ABM :
Slaid Power Point.
KBKK :
Menjana idea
Nilai :
Pemerhatian
|
Langkah 1
15 minit
(9.05-9.15)
|
Aktiviti
1 :
Membina
garisan
selari, tegak, membahagi dua garisan. |
i. Pelajar berkumpul dalam
kumpulan dan membahagikan tugasan
ii. Setiap murid memainkan
peranan masing masing
iii. Pelajar yang lemah akan
diajar oleh pelajar yang lebih pandai.
iv. Kerja disiapkan pada masa
yang ditetapkan.
v. Wakil kumpulan
menerangkan setiap hasil lukisan yang dibuat kepada rakan-rakan mereka guru. |
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Model
sebenar
Nilai :
Rasional,
kontekstual
experiencing,
responding |
Langkah 2
25 minit
(
|
Aktiviti
2 :
Membahagi
dua
sudut, membahagi dua sudut yang terbentuk, membina sudut 600, 300 900, 450 . |
i. Pelajar berkumpul dalam
kumpulan dan membahagikan tugasan
ii. Setiap murid memainkan
peranan masing masing
iii. Pelajar yang lemah akan
diaajar oleh pelajar yang lebih pandai.
iv. Kerja disiapkan pada masa
yang ditetapkan.
v. Wakil kumpulan
menerangkan
setiap hasil lukisan yang dibuat kepada rakan-rakan mereka dipantau guru. |
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Lukisan
sebenar
Nilai :
Bekerjasama,
kontekstual,
experiencing,
applying. |
Langkah 3
30 minit
(
|
Aktiviti 3 :
Pembinaan bentuk geometri dengan pelbagai kaedah.
i. Bulatan
ii. Segitiga
|
i. Guru membahagikan murid
kepada kumpulan baru dan membahagikan tugasan
a) Kumpulan 1
- Membina
bulatan melalui
tiga titik yang diberi.
- Membina bulatan terterap
dalam satu segitiga
b) Kumpulan 2
- Membina bulatan terterap
luar satu segitiga
- Membina bulatan terterap lilit
c) Kumpulan 3
- Membina segitiga sama
diberikan ukuran sempadan
- Membina segitiga diberi
ukuran tiap – tiap sempadan
d) Kumpulan 4
- Membina segitiga dua
sisi sama diberi ukuran tapak dan ukuran tinggi
- Membina segitiga diberi
dua ukuran sempadan dan salah satu sudut tapak
ii. Pelajar berkejasama dalam
kumpulan dan dipantau oleh guru. |
Kaedah/Teknik
:
Tunjuk
cara/Demonstrasi.
BBM :
Amali lukisan
Nilai :
Kerjasama
|
Penutup
5 minutes
(10:20 – 10:25)
|
Menguji
hasil
pembelajaran. |
i. Guru meminta setiap wakil
pelajar menerangkan tugasan mengikut kumpulan dan diperhatikan oleh pelajar lain
ii. Guru membuat kesimpulan
pelajar telah memahami isi kndungan topik yang diajar.
iii. Guru memberikan tugasan
mengikut tahap kecerdasan pelajar. |
Kaedah/Teknik
:
Ujian
BBM :
Kertas
Soalan
Nilai :
Kerjasama
kontekstual
transfering dan
cooperating |
Refleksi :
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. RANCANGAN MENGAJAR ( BERPUSATKAN GURU - PILIHAN )
Sekolah : Sekolah
Menengah Teknik Tanah Merah
Subjek : Elektrik
dan Elektronik
Tarikh : 30/4/2013
Tingkatan : 4 Cemerlang
Masa : 9.00 pagi – 9.40 pagi
Kehadirian : /25 Orang
Topik : Kretiviti
dan Rekacipta
Objektif Pembelajaran :
a)
Menyenaraikan tiga/empat alatan
tangan dan tiga/empat komponen kid model yang digunakan semasa pemasangan kit
model kereta.
b)
Menyatakan tiga/empat fungsi
kit model kereta secara bertulis dan lisan.
c)
Dapat menyenaraikan turutan
pemasangan kit model kereta dengan cara yang betul.
Pengetahuan Sedia Ada :
a)
Murid pernah melihat kit model
kereta di luar atau kaca televisyen
Bahan Bantu Mengajar :
a) Persembahan Power Point
b) Lembaran Kerja
c) Klip Video
Langkah
Pembelajaran :
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minit
(
|
Pengenalan kepada kit model.
a)
Kereta
b)
Robot
c)
Kapal Terbang
d)
Rumahgambar
|
i. Guru bersoal jawab bersama murid
berkenaan pengalaman sedia ada murid mengenai kit model.
· Apa jenis kit model yang pernah dilihat ?
ii. Guru menerangkan jenis-jenis kit
model yang terdapat di pasaran dan yang akan dipelajari.
|
ABM: Slaid Power Point.
KKBKK:
Menjana idea
Nilai :
Pemerhatian
|
Langkah 1
(15 minit)
(9.05-9.20)
|
Jenis alatan tangan dan komponen kit model
:
Menyenaraikan jenis alatan tangan yang
diperlukan.
i. Gandin plastic
ii. Pemutar skru Philips
iii. Kunci allen
iv. Sepana hujung terbuka
Menyenaraikan
komponen yang terdapat pada kit model kereta.
i.
Gear
ii. Roda
iii. Kerangka
iv. Gandar
v. Motor
vi. Pemegang bateri
vii. Suis
|
i. Guru menyenaraikan alatan tangan
yang diperlukan dan komponen kit model yang hendak digunakan.
ii. Guru menghubungkaitkan
pembelajaran dengan contoh peluang pekerjaan untuk menarik minat murid untuk
menyimpan cita-cita dalam diri.
iii. Memberi masa untuk murid
membiasakan diri dengan peralatan dan komponen kit yang ada.
iv. Guru membuat aktiviti mengisi
jawapan pada ruangan kosong kepada murid tentang nama alat dan komponen yang
disediakan
|
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Model
sebenar
Nilai :
Rasional
kontekstual
experiencing, responding
|
Langkah 2
20 minit
(
|
Fungsi
komponen kit model :
Menyatakan
fungsi komponen kit model kereta.
i.
Gear - menukar kelajuan atau arah pergerakan.
ii. Kerangka - tapak pemasangan motor, gear, pemegang bateri,
dan komponen lain.
iii. Roda - memudahkan pergerakan kit model.
iv. Suis - menyambung atau memutuskan arus
elektrik.
v. Pemegang bateri - tempat
untuk meletakkan bateri.
vi. Gandar - menyambung dan menggerakkan roda.
vii. Motor - menggerakkan gear pada kit model.
|
i. Guru memberi penerangan tentang fungsi
setiap komponen kit model kepada murid.
ii. Guru memberi peluang kepada murid
memegang alat dan komponen agar mudah mengingat nama dan fungsi alat-alat
tersebut.
iii.Guru
membahagikan murid kepada kumpulan kecil. (2 murid dalam 1 kumpulan).
iv.Murid membuat
aktiviti memadan komponen dan fungsinya secara berkumpulan.
|
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Model
sebenar
Nilai :
Bekerjasama
Kontekstual,
experiencing, applying
|
Langkah 3
30 minit
(
|
Pemasangan
komponen kit model :
Menyenaraikan
turutan pemasangan kit model kereta dengan betul.
i. Pasangkan
pelekat pada badan kit.
ii. Masukkan gear pada syaf
motor.
iii. Pasangkan roda pada gandar
dan pasangkan pada kerangka kit model.
iv. Pasangkan motor dan plat
besi pada tempat yang betul.
v. Pasangkan bateri pada pemegang bateri.
vi. Pasangkan kerangka yang
telah siap dipasang dan buat pengujian.
|
i. Guru membuat demonstrasi
memasang komponen kit model kereta secara sistematik kepada murid.
ii. Guru memberitahu langkah demi
langkah berdasarkan video panduan pemasangan kit model kereta agar murid
dapat membuat pemasangan dengan betul dan senang difahami.
iii. Setelah selesai demonstrasi,
guru menyuruh murid berada dalam kumpulan masing-masing untuk melakukan kerja
yang akan diberikan.
iv. Murid diberikan helaian kerja
dimana murid dikehendaki menulis nombor mengikut urutan pada kotak penerangan
berkenaan pemasangan kit model kereta
|
Kaedah/Teknik
:
Tunjuk
cara/Demonstrasi.
Amali :
pemasangan model kit kereta.
BBM :
Model
kit kereta
Nilai :
Kerjasama
|
Penutup
5 minutes
(10:10 – 10:20)
|
Menguji
hasil pembelajaran.
|
i. Guru membuat soal jawab/ ujian
formatif untuk mengenal pasti tahap penerimaan murid terhadap pembelajaran.
ii. Murid bekerjasama dalam kumpulan untuk menyelesaikan soalan yang
diberikan.
|
Kaedah/Teknik
:
Ujian
BBM :
Kertas
Soalan
Nilai :
Kerjasama,
Kontekstual,
transfering dan cooperating
|
Refleksi :
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
0 comments:
Post a Comment