RANCANGAN MENGAJAR (BERPUSATKAN GURU)
Sekolah : Sekolah Menengah
Teknik Tanah Merah
Subjek :
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh :
30/4/2013 Tingkatan : 4
Cemerlang
Masa : 9.00 pagi – 9.40 pagi Kehadirian : /25 Orang
Topik : Asas Lukisan Kejuruteraan
Objektif
Pembelajaran :
a) Pelajar dapat membina
garisan serenjang dan pembahagi dua
serenjang.
b) Pelajar dapat membina bentuk
geometri mudah dengan pelbagai kaedah yang sesuai.
c) Pelajar dapat menyenaraikan
dan melukis sudut 600, 300
900.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a)
Pelajar telah dapat mengenalpasti peralatan lukisan
kejuruteraan dan mengetahui cara menggunakannya.
b) Pelajar
dapat membina jenis – jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri –
ciri yang piawai.
Bahan Bantu
Mengajar : Alat Bantu Mengajar :
a) Persembahan
‘power point’. a) Projektor.
b) Lembara kerja. b) Jangka lukis.
c) Buku
teks. c)‘Overhead’ projektor.
d) Kertas
ujian. d) Kertas A3.
e) Soalan
tugasan. e) Kertas latih tubi.
Langkah Pembelajaran :
Langkah Pembelajaran :
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran (Guru dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minit
(
|
Uji minda
berkaitan lukisan kejuruteraan
|
i.
Guru bersoal jawab bersama murid berkenaan kegunaan dan kepentingan
lukisan kejuruteraan.
ii.
Pelajar memikirkan jawapan dan bergilir-gilir mengutarakan jawapan
masing masing.
iii.
Guru menyatakan tajuk yang akan diajar pada hari berkenaan.
|
BBM:
Slaid
Power Point.
KBKK:
Menjana
idea
Nilai :
Pemerhatian
|
Langkah 1
15 minit
(9.05-9.20)
|
Membina
garisan selari, tegak, membahagi dua garisan.
|
i. Guru mengagihkan kertas soalan
yang berkaitan dengan topik sebelumnya
ii. Belajar menjawab soalan dengan
memahaman masing-masing selama.
iii. Guru memungut kertas soalan dan
membahagikan kepada individu lain untuk disemak.
iv. Pelajar menyemak berdasarkan
jawapan di skrin dan memungut kembali.
v. Guru menayangkan apa yang akan
dipelajari pada hari tersebut.
vi. Pelajar memerhatikan langkah
kerja dan teknik untuk melukis.
|
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Model
sebenar
Nilai :
Rasional,
kontekstual
experiencing,
responding
|
Langkah 2
15 minit
(9:10 – 9:25)
|
Membahagi
dua sudut, membahagi dua sudut yang terbentuk, membina sudut 600, 300 900.
|
i. Guru menayangkan gambar dan
langkah kerja berkenaan sudut
ii. Pelajar bersama sama melukis
berpandukan langkah-langkah yang diajar guru
|
Kaedah/Teknik
:
Penerangan
BBM :
Lukisan
sebenar
Nilai :
Bekerjasama,
kontekstual,
experiencing, applying.
|
Penutup
5 minutes
(9:40 – 9:45)
|
Menguji
hasil pembelajaran.
|
i. Guru meminta wakil pelajar
menerangkan tugasan mengikut kumpulan dan diperhatikan oleh pelajar lain
ii. Guru membuat kesimpulan pelajar
telah memahami isi kndungan topik yang diajar.
iii. Guru memberikan tugasan mengikut
tahap kecerdasan pelajar.
|
Kaedah/Teknik
:
Ujian
Nilai :
Kerjasama
kontekstual
transfering dan cooperating
|
|
Refleksi :
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
0 comments:
Post a Comment