RANCANGAN MENGAJAR (BERPUSATKAN
MURID)
Sekolah : Sekolah Menengah
Teknik Tanah Merah
Subjek :
Lukisan Kejuruteraan
Tarikh :
16/4/2013
Masa : 9.00 pagi – 10.20 pagi
Tingkatan : 4 Cemerlang
Kehadirian : /25 Orang
Topik : Asas Lukisan Kejuruteraan
Objektif
pembelajaran :
a) Pelajar dapat menyatakan
garisan, membina dan membahagi sudut
tertentu dengan menggunakan alat –alat lukisan kejuruteraan.
b) Pelajar dapat membina bentuk
geometri mudah dengan pelbagai kaedah yang sesuai.
c) Pelajar dapat menyenaraikan
sudut 600, 300 900.
Pengetahuan
Sedia Ada :
a) Pelajar telah dapat
mengenalpasti peralatan lukisan kejuruteraan dan mengetahui cara
menggunakannya.
b) Pelajar dapat membina jenis
– jenis garisan dalam lukisan kejuruteraan dengan ciri – ciri yang piawai.
Bahan Bantu
Mengajar :
a. Persembahan
‘power point’.
b. Lembaran
kerja.
c. Buku
teks.
d. Kertas
ujian.
e. Soalan
tugasan.
Alat Bantu Mengajar :
a. Projektor.
b. Jangka lukis.
c. ‘Overhead’ projektor.
d. Kertas A3.
e. Kertas latih tubi.
Langkah Pembelajaran :
Langkah
|
Kandungan
|
Aktiviti Pembelajaran
(Guru dan Murid) |
Bahan / Nota
|
Set Induksi
5 minit
(9:00 – 9:05)
|
Teka teki berkaitan
pembelajaran |
i. Guru membuat kelas
di dewan besar
serba guna.
ii. Bermain teka teki
untuk menarik
perhatian pelajar.
iii. Guru mengagihkan
pelajar kepada 4
kumpulan.
iv. Guru memberikan
tugasan berbeza
mengikut sub topic pembelajaran.
v. Guru mengarahkan
murid bersama
kumpulan masing-masing untuk menyiapkan tugasan yang diberi. |
ABM :
Slaid Power Point.
KBKK :
Menjana idea
Nilai :
Pemerhatian |
Langkah 1
15 minit
(9.05-9.15)
|
Aktiviti 1 :
Membina garisan
selari, tegak, membahagi dua garisan.
|
Pelajar berkumpul
dalam kumpulan dan membahagikan tugasan
Setiap murid
memainkan peranan masing masing
Pelajar yang lemah
akan diajar oleh pelajar yang lebih pandai.
Kerja disiapkan
pada masa yang ditetapkan.
Wakil kumpulan
menerangkan setiap hasil lukisan yang dibuat kepada rakan-rakan mereka
dipantau guru.
|
Kaedah/Teknik :
Penerangan
BBM :
Model sebenar
Nilai :
Rasional,
kontekstual
experiencing, responding
|
Langkah 2
25 minit
(9:20 – 9:35)
|
Aktiviti 2 :
Membahagi dua
sudut, membahagi dua sudut yang terbentuk, membina sudut 600, 300 900, 450
.
|
Pelajar berkumpul
dalam kumpulan dan membahagikan tugasan
Setiap murid
memainkan peranan masing masing
Pelajar yang lemah
akan diaajar oleh pelajar yang lebih pandai.
Kerja disiapkan
pada masa yang ditetapkan.
Wakil kumpulan
menerangkan setiap hasil lukisan yang dibuat kepada rakan-rakan mereka
dipantau guru.
|
Kaedah/Teknik :
Penerangan
BBM :
Lukisan sebenar
Nilai :
Bekerjasama,
kontekstual,
experiencing, applying.
|
Langkah 3
30 minit
(9:35 – 9:50)
|
Aktiviti 3 : Pembinaan bentuk geometri dengan pelbagai
kaedah.
Bulatan
Segitiga
|
Guru membahagikan
murid kepada kumpulan baru dan membahagikan tugasan
Kumpulan 1
-
Membina bulatan melalui tiga titik yang diberi.
- Membina bulatan terterap dalam satu segitiga
b) Kumpulan 2
- Membina bulatan terterap luar satu segitiga
- Membina bulatan terterap lilit
c) Kumpulan 3
- Membina segitiga
sama diberikan ukuran sempadan
- Membina segitiga
diberi ukuran tiap – tiap sempadan
d) Kumpulan 4
- Membina
segitiga dua sisi sama diberi ukuran tapak dan ukuran tinggi
- Membina segitiga
diberi dua ukuran sempadan dan salah satu sudut tapak
ii. Pelajar berkejasama dalam kumpulan dan dipantau oleh
guru.
|
Kaedah/Teknik :
Tunjuk
cara/Demonstrasi.
BBM :
Amali lukisan
Nilai :
Kerjasama
|
Penutup
5 minutes
(10:20 -10:25) |
Menguji hasil
pembelajaran.
|
Guru meminta
setiap wakil pelajar menerangkan tugasan mengikut kumpulan dan diperhatikan
oleh pelajar lain
Guru membuat
kesimpulan pelajar telah memahami isi kndungan topik yang diajar.
Guru memberikan
tugasan mengikut tahap kecerdasan pelajar.
|
Kaedah/Teknik :
Ujian
BBM :
Kertas Soalan
Nilai :
Kerjasama
kontekstual
transfering dan cooperating
|
Refleksi :
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
0 comments:
Post a Comment